Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Klimat biznesowy w lutym w Bułgarii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2015-03-31 20:38:49
aktualności

Według Krajowego Instytutu Statystycznego (NSI), wskaźnik klimatu biznesowego w lutym wzrósł o 1,2 pkt. w porównaniu z poprzednim miesiącem, co było spowodowane lepszymi opiniami menadżerów w przemyśle, budownictwie i handlu detalicznym.

Według Krajowego Instytutu Statystycznego (NSI), wskaźnik klimatu biznesowego w lutym wzrósł o 1,2 pkt. w porównaniu z poprzednim miesiącem, co było spowodowane lepszymi opiniami menadżerów w przemyśle, budownictwie i handlu detalicznym. 

W przemyśle wskaźnik wzrósł o 1,2 pkt. w porównaniu ze styczniem głównie ze względu na bardziej optymistyczne oceny i oczekiwania menedżerów odnośnie obecnej sytuacji biznesowej przedsiębiorstw. Obecna aktywność produkcyjna natomiast oceniana była jako lekko zmniejszona, a oczekiwania na najbliższe trzy miesiące wskazują na jej zwiększenie.

Niepewne otoczenie gospodarcze oraz niewystarczający popyt krajowy pozostają głównymi czynnikami, które przedsiębiorstwa przemysłowe wskazują jako przeszkodę dla rozwoju biznesu, odpowiednio o 55,9% i 28,1%.

W stosunku do cen sprzedaży menedżerowie spodziewają się wzrostu w ciągu najbliższych trzech miesięcy.

 

W budownictwie w lutym wskaźnik klimatu biznesowego zwiększył się o 1,8 pkt. w porównaniu z poprzednim miesiącem, co było spowodowane polepszonymi oczekiwaniami menedżerów dotyczącymi sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Według ich opinii, prognozy dotyczące aktywności budowlanej na najbliższe trzy miesiące są również bardziej optymistyczne. Badanie wykazało również zmniejszoną liczbę klientów z opóźnionymi płatnościami.

Głównym czynnikiem ograniczającym aktywność w sektorze pozostaje wciąż niepewne otoczenie gospodarcze, natomiast w ciągu ostatniego miesiąca odnotowano zmniejszenie się jego negatywnego wpływu. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się problemy finansowe i konkurencja w branży.

Odnośnie cen sprzedaży w budownictwie menedżerowie oczekują, iż pozostaną one bez zmian w ciągu najbliższych trzech miesięcy.

 

Wskaźnik "klimat biznesowy w handlu detalicznym" zwiększył się o 2,3 pkt. w porównaniu z poprzednim miesiącem, co było spowodowane polepszonymi oczekiwaniami handlowców detalicznych dotyczącymi sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Jednocześnie ich prognozy odnośnie wielkości sprzedaży w ciągu następnych trzech miesięcy również polepszyły się.

Niepewne otoczenie gospodarcze, konkurencja w branży oraz niewystarczający popyt pozostają największym problemem rozwoju działalności w branży.  

Odnośnie cen sprzedaży większość sprzedawców detalicznych spodziewa się zachowania ich na tym samym poziomie w ciągu najbliższych trzech miesięcy.

 

W lutym wskaźnik klimatu biznesowego w sektorze usług zmniejszył się o 3,0 pkt. proc. co było spowodowane mniej korzystnymi oczekiwaniami menedżerów dotyczącymi sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw. Ich opinie odnośnie obecnego zapotrzebowania na usługi były bardziej wstrzemięźliwe, natomiast oczekiwania na najbliższe trzy miesiące polepszyły się.

Najpoważniejszym czynnikiem ograniczającym aktywność w sektorze pozostaje niepewne otoczenie gospodarcze, negatywny wpływ którego zwiększył się w ciągu ostatniego miesiąca,  konkurencja w branży oraz niewystarczający popyt.

Odnośnie cen w sektorze usług przedsiębiorcy spodziewają się zachowania ich na tym samym poziomie w ciągu najbliższych trzech miesięcy.

 

Źródło: Krajowy Instytut Statystyczny RB (NSI)

Opracowano w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sofii (https://sofia.trade.gov.pl).




Pliki do pobrania

Klimat biznesowy w lutym w Bułgarii
doc | 110.5 KB
Pobierz