Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Inflacja i wskaźnik cen konsumpcyjnych w Bułgarii w listopadzie 2015 r.

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Urszula Seremak | 2015-12-29 15:36:55
aktualności

Indeks cen konsumpcyjnych (CPI) w listopadzie 2015 r. w stosunku do października 2015 r. był na poziomie 99,9 tj. miesięczna inflacja wyniosła minus 0,1%.

Inflacja od początku roku (listopad 2015 r. wobec grudnia 2014 r.) wyniosła minus 0,4%, natomiast inflacja roczna w listopadzie 2015 r. wobec listopada 2014 r. wyniosła minus 0,4%.

Średnioroczna inflacja w okresie grudzień 2014 – listopad 2015 r. w porównaniu z okresem grudzień 2013 – listopad 2014 r. wyniosła minus 0,1%.

W listopadzie 2015 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem, ceny towarów i usług w poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych zmieniły się następująco:

  • artykuły spożywcze i napoje – spadek o 0,1%;
  • napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca;
  • odzież i obuwie – wzrost o 0,2%;
  • mieszkania (czynsz, konserwacja i naprawy), woda, energia elektryczna, gaz i inne paliwa – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca;
  • wyposażenie, urządzenia gospodarstwa domowego i bieżące utrzymanie domu – wzrost o 0,1%;
  • ochrona zdrowia – wzrost o 0,2% ;
  • transport – spadek o 1,7%;
  • komunikacja – spadek o 0,1%;
  • rozrywka i kultura – wzrost o 0,2%;
  • edukacja – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca;
  • restauracje i hotele – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca;
  • różne towary i usługi –wzrost o 0,3%;

W listopadzie 2015r. zmniejszyły się ceny następujących produktów spożywczych: chleba ,,Dobrudża” – o 1,3%, mięsa wieprzowego – o 0,5%, kiełbas o krótkiej i dłuższej trwałości – odpowiednio 0,7 i 0,3%, mleko – o 0,4%, jajek – o 0,7%, masła i i margaryny – odpowiednio o 1,3%, oleju roślinnego – o 0,4%, jabłek – o 2,0%, owoców cytrusowych i południowych – o 12,3%, pomidorów – o 5,0%, marchwi – o 2,1%, grzybów – o 1,1%, fasoli – o 0,9%, wody mineralnej – o 0,7%, wina – o 0,5% i in.

W listopadzie 2015r. wzrosły ceny następujących produktów spożywczych: ryżu – o 0,4%, mąki – o 1,1%, pieczywa białego – o 0,2%, makaronów – o 1,6%, mięsa wołowego – o 0,3%, ryb i produktów rybnych (świeżych i mrożonych) – o 0,6%, jogurtów – o 0,4%, sera – 0,3%, sera żółtego – o 0,8%, kapusty – o 22,9%, ziemniaków – o 2,3%, soczewicy – o 1,0%, cukru – o 1,3%, soli – o 1,0%, napojów gazowanych – o 2,5% i in.

W odniesieniu do towarów nieżywnościowych i usług w listopadzie odnotowano wzrost w przypadku cen: odzieży i obuwia – odpowiednio o 0,1% i 0,3%,%, węgla – o 0,7%, drzewa do ogrzewania – o 2,2%, proszków do prania – o 0,3%, kina i teatru – o 0,7%, usług gastronomicznych – 0,1%, produktów kosmetycznych – o 2,4% i in.

W listopadzie 2015 r. odnotowano spadek cen w następujących grupach: paliwo gazowe i ciekłe na potrzeby gospodarstw domowych – odpowiednio o 1,7%, energia cieplna do podgrzewania wody – o 9,2%, środki czystości – o 0,5%, telewizory – o 0,3%, olej napędowy – o 2,4%, benzyna A95H – o 2,3%, benzyna A98H – o 2,5%, metan dla prywatnych środków transportu – o 2,7%, pasażerski transport lotniczy – o 8,7%, usługi kompleksowe dotyczących wypoczynku i podróży turystycznych – o 1,0%,i in.

W listopadzie 2015 r. ceny lekarstw i pozostałych wyrobów farmaceutycznych zwiększyły się o 0,1%. Ceny usług lekarskich zwiększyły się o 0,6% , natomiast ceny usług stomatologicznych pozostały na poziomie z poprzedniego miesiąca.

Zharmonizowany wskaźnik cen konsumpcyjnych (HICP) według wstępnych danych NSI za listopad 2015 r. w porównaniu z październikiem 2015 r. wyniósł 99,7%, tj. miesięczna inflacja wyniosła minus 0,3%. Inflacja od początku roku (listopad 2015 r. wobec grudnia 2014 r.) wyniosła minus 1,3%, natomiast inflacja roczna w listopadzie 2015 r. wobec listopada 2014 r. wyniosła minus 0,9%.

Średnioroczna inflacja w okresie grudzień 2014 – listopad 2015 r. w porównaniu z okresem grudzień 2013 – listopad 2014 r. wyniosła minus 1,2%.

Według HICP w listopadzie 2015 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem, ceny towarów i usług w grupach konsumpcyjnych zmieniły się następująco:

  • artykuły spożywcze i napoje – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca;
  • napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca;
  • odzież i obuwie – wzrost o 0,1%;
  • mieszkania (czynsz, konserwacja i naprawy), woda, energia elektryczna, gaz i inne paliwa – spadek o 0,3%;
  • meble, sprzęt gospodarstwa domowego i bieżące utrzymanie domu – wzrost o 0,1%;
  • ochrona zdrowia – wzrost o 0,2%;
  • transport –spadek o 1,6%;
  • komunikacja – spadek o 0,1%;
  • rozrywka i kultura – wzrost o 0,3%;
  • edukacja – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca;
  • restauracje i hotele – spadek o 0,2%;
  • różne towary i usługi – wyrost o 0,2%

Źródło: dane Krajowego Instytutu Statystycznego (NSI).

Opracowano w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sofii (https://bulgaria.trade.gov.pl/bg ).