Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Inflacja i wskaźnik cen konsumpcyjnych w Bułgarii w lutym 2016 r.

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Urszula Seremak | 2016-03-19 19:59:18
aktualności

Indeks cen konsumpcyjnych (CPI) w lutym 2016 r. w stosunku do stycznia 2016 r. był na poziomie 99,7% tj. miesięczna inflacja wyniosła minus 0,3%. Inflacja roczna w lutym 2016 r. wobec lutego 2015 r. wyniosła minus 0,5%.

Średnioroczna inflacja w okresie marzec 2015 – luty 2016 r. w porównaniu z okresem marzec 2014 r. – luty 2015 r. wyniosła 0,0%.

W lutym 2016 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem, ceny towarów i usług w poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych zmieniły się następująco:

  • artykuły spożywcze i napoje – wzrost o 0,5%;
  • napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – wzrost o 0,2%;
  • odzież i obuwie – spadek o 2,8%;
  • mieszkania (czynsz, konserwacja i naprawy), woda, energia elektryczna, gaz i inne paliwa – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca ;
  • wyposażenie, urządzenia gospodarstwa domowego i bieżące utrzymanie domu – spadek o 0,9%;
  • ochrona zdrowia –wzrost o 0,2%;
  • transport – spadek o 3,2%;
  • komunikacja – spadek o 0,1% ;
  • rozrywka i kultura – spadek o 0,5%;
  • edukacja – wzrost o 0,2%;
  • restauracje i hotele – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca ;
  • różne towary i usługi – spadek o 0,5%

W lutym 2016r. zmniejszyły się ceny następujących produktów spożywczych: chleba białego – o 0,4%, ryżu – o 0,8%, mąki – o 0,4%, makaronów – o 1,4%, mięsa wieprzowego – o 1,6%, mięsa z drobiu – o 1,8%, mięsa mielonego – o 0,6%, kiełbas o krótkiej trwałości – o 1,0%, jajek – o 0,6%, masła – o 0,3%, mleka – o 0,6%, jabłek – o 0,7%, pomidorów – o 5,4%, grzybów – o 1,5%, fasoli – o 0,1%, przypraw ze świeżych warzyw – o 1,9%, octu – o 0,3%, soków owocowych – 0,7%, piwa – o 0,8%, i in.

W lutym 2016r. zwiększyły się ceny następujących produktów spożywczych: chleba ,,Dobrudża” – o 0,4%, suchych wyrobów cukierniczych – o 1,2%, cukru – o 2,2%, sera białego – o 0,6%, sera żółtego – o 0,3%, margaryny – o 2,2%, soczewicy – o 5,4%, ziemniaków – o 0,5%, kapusty – o 5,4%, cebuli i czosnku – odpowiednio – o 5,6% i9 4,6%, marchwi – o 3,6%, owoców cytrusowych i południowych – o 1,3%, kawy – o 1,9%, rakii – o 0,2%, i in.

W lutym 2016 r. odnotowano spadek cen w odniesieniu do towarów nieżywnościowych i usług w następujących grupach: odzież i obuwie - odpowiednio o 1,5% i 5,2%, lodówki – o 1,6%, środki czystości – o 1,5%, paliwo gazowe i ciekłe na potrzeby gospodarstw domowych – odpowiednio o 6,2% i 5,8%, olej napędowy – o 6,3%, benzyna A95H – o 4,5%, benzyna A98H – o 3,9%, gaz propan - butan dla prywatnych środków transportu – o 5,6%, metan – o 1,5%, usługi kompleksowe dotyczące wypoczynku i podróży turystycznych w Bułgarii – o 1,4%, produkty higieny osobistej i kosmetyczne – o 1,9%, i in.

W odniesieniu do towarów nieżywnościowych i usług w lutym 2016 r. odnotowano wzrost cen w przypadku: papierosów – o 0,5%, opłat za wywóz odpadów z gospodarstw domowych – o 2,0%, drewna opałowego – o 0,3%, pralek – o 0,5%, części zamienne do prywatnych środków transportu – o 0,2%, usług gastronomicznych – o 0,2%, produktów higieny osobistej i kosmetyczne – o 1,4%, i in.

W lutym 2016 r. odnotowano wzrost cen wyrobów farmaceutycznych i usług stomatologicznych odpowiednio – o 0,2% i 0,3% natomiast ceny usług lekarskich pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca.

Zharmonizowany wskaźnik cen konsumpcyjnych (HICP) według wstępnych danych NSI za luty 2016 r. w porównaniu ze styczniem 2016 r. wyniósł 99,5%, tj. miesięczna inflacja wyniosła minus 0,5%. Inflacja roczna w lutym 2016 r. wobec lutego 2015 r. wyniosła minus 1,0%.

Średnioroczna inflacja w okresie marzec 2015 – luty 2016 r. w porównaniu z okresem marzec 2014 – luty 2015 r. wyniosła minus 0,8%.

Według HICP w lutym 2016 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem, ceny towarów i usług w grupach konsumpcyjnych zmieniły się następująco:

  • artykuły spożywcze i napoje – wzrost o 0,4%;
  • napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – wzrost o 0,1%;
  • odzież i obuwie – spadek o 2,2%;
  • mieszkania (czynsz, konserwacja i naprawy), woda, energia elektryczna, gaz i inne paliwa – wzrost o 0,1%;
  • meble, sprzęt gospodarstwa domowego i bieżące utrzymanie domu – spadek o 0,7%;
  • ochrona zdrowia – wzrost o 0,2%;
  • transport – spadek o 2,5%;
  • komunikacja – spadek o 0,4%;
  • rozrywka i kultura – spadek o 0,5%;
  • edukacja – wzrost o 0,2%;
  • restauracje i hotele – spadek o 0,3%;
  • różne towary i usługi – spadek o 0,4%

Źródło: dane Krajowego Instytutu Statystycznego (NSI).

Opracowano w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sofii (https://bulgaria.trade.gov.pl/bg ).