Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Inflacja i wskaźnik cen konsumpcyjnych w Bułgarii w marcu 2016 r.

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Urszula Seremak | 2016-04-15 14:24:20
aktualności

Indeks cen konsumpcyjnych (CPI) w marcu 2016 r. w stosunku do lutego 2016 r. był na poziomie 99,3% tj. miesięczna inflacja wyniosła minus 0,7%. Inflacja roczna w marcu 2016 r. wobec marca 2015 r. wyniosła minus 1,5%.

Średnioroczna inflacja w okresie kwiecień 2015 – marzec 2016 r. w porównaniu z okresem kwiecień 2014 r. – marzec 2015 r. wyniosła 0,2%.

W marcu 2016 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem, ceny towarów i usług w poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych zmieniły się następująco:

  • artykuły spożywcze i napoje – spadek o 0,9%;
  • napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – wzrost o 0,1%;
  • odzież i obuwie – spadek o 1,1%;
  • mieszkania (czynsz, konserwacja i naprawy), woda, energia elektryczna, gaz i inne paliwa – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca ;
  • wyposażenie, urządzenia gospodarstwa domowego i bieżące utrzymanie domu – spadek o 0,2%;
  • ochrona zdrowia – spadek o 0,3%;
  • transport – spadek o 1,7%;
  • komunikacja – spadek o 1,9% ;
  • rozrywka i kultura – spadek o 0,9%;
  • edukacja – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca;
  • restauracje i hotele – spadek o 0,2%;
  • różne towary i usługi – spadek o 0,1%

W marcu 2016r. zmniejszyły się ceny następujących produktów spożywczych: mąki – o 0,9%, chleba ,,Dobrudża” – o 0,2%, mięsa wieprzowego – o 1,4%, mięsa z drobiu – o 2,2%, mięsa mielonego – o 0,3%, jajek – o 2,0%, masła – o 1,0%, jogurtów – o 0,2%, sera żółtego – o 0,1%, oleju – o 0,5%, pomidorów – o 16,2%, ogórków – o 19,9%, świeżych warzyw – 14,5%, fasoli – o 5,0%, octu – o 0,4%, przypraw ze świeżych warzyw – o 1,0%, kawy – o 1,4%, piwa – o 0,4%, i in.

W marcu 2016r. zwiększyły się ceny następujących produktów spożywczych: makaronów – o 0,9%, kiełbas o krótkim i długim terminie przydatności do spożycia – odpowiednio o 0,2% i 0,7%, mleka – o 1,3%, ryb – o 0,5%, jabłek – o 2,5%, owoców cytrusowych i południowych – o 3,4%, kapusty – o 5,1%, papryki – o 9,0%, czosnku – o 5,5%, ziemniaków – o 0,9%, marchwi – o 2,1%, soczewicy – o 4,5%, cukru – o 0,9%, soli – o 0,3%, soków owocowych – 0,5%, rakii – o 0,2% i in.

W marcu 2016 r. odnotowano spadek cen w odniesieniu do towarów nieżywnościowych i usług w następujących grupach: odzież i obuwie - odpowiednio o 0,8% i 1,8%, meble – o 3,2%, pralki – 0,2%, telewizory – o 1,7%, komputery – o 0,7%, paliwo gazowe i ciekłe na potrzeby gospodarstw domowych – odpowiednio o 5,9% i 1,7%, olej napędowy – o 3,5%, benzyna A95H – o 3,1%, benzyna A98H – o 2,6%, gaz propan - butan dla prywatnych środków transportu – o 3,3%, metan – o 2,2%, transport lotniczy – o 0,6%, usługi kompleksowe dotyczące wypoczynku i podróży turystycznych w Bułgarii – o 3,8%, produkty kosmetyczne – o 0,8%, kino, teatr i koncerty – o 0,7% i in.

 

W odniesieniu do towarów nieżywnościowych i usług w marcu 2016 r. odnotowano wzrost cen w przypadku: papierosów – o 0,2%, drewna opałowego – o 0,2%, lodówek – o 0,2%, kuchenek – o 0,4%, urządzeń grzewczych – o 7,2%, części samochodowych do prywatnych środków transportu – o 0,1%, usług gastronomicznych – o 0,2%, środków czystości – o 1,0%, produktów higieny osobistej – o 0,9% i in.

W marcu 2016 r. odnotowano spadek cen wyrobów farmaceutycznych - o 0,4%, ceny usług lekarskich wzrosły o – 0,4%, natomiast ceny usług stomatologicznych pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca.

 

Zharmonizowany wskaźnik cen konsumpcyjnych (HICP) według wstępnych danych NSI za marzec 2016 r. w porównaniu z lutym 2016 r. wyniósł 99,4%, tj. miesięczna inflacja wyniosła minus 1,3%. Inflacja roczna w marcu 2016 r. wobec marca 2015 r. wyniosła minus 1,9%.

 

Średnioroczna inflacja w okresie kwiecień 2015 – marzec 2016 r. w porównaniu z okresem kwiecień 2014 – marzec 2015 r. wyniosła minus 0,9%.

Według HICP w marcu 2016 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem, ceny towarów i usług w grupach konsumpcyjnych zmieniły się następująco:

  • artykuły spożywcze i napoje – spadek o 0,7%;
  • napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca;
  • odzież i obuwie – spadek o 0,8%;
  • mieszkania (czynsz, konserwacja i naprawy), woda, energia elektryczna, gaz i inne paliwa – spadek o 0,1%;
  • meble, sprzęt gospodarstwa domowego i bieżące utrzymanie domu – spadek o 0,4%;
  • ochrona zdrowia – spadek o 0,2%;
  • transport – spadek o 1,1%;
  • komunikacja – spadek o 1,5%;
  • rozrywka i kultura – spadek o 0,7%;
  • edukacja – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca;
  • restauracje i hotele – spadek o 1,0%;
  • różne towary i usługi – ceny pozostają na poziomie z poprzedniego miesiąca;

 

Źródło: dane Krajowego Instytutu Statystycznego (NSI).

Opracowano w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sofii(https://bulgaria.trade.gov.pl/bg ).