.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek wyrobów czekoladowych w Bułgarii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2015-02-27 17:07:38
analizy rynkowe

W ciągu dwunastu miesięcy do czerwca 2014 r. produkty z kategorii wyroby czekoladowe przyciągnęły większą wartość kosztów bułgarskich gospodarstw domowych, przeznaczonych do konsumpcji krajowej, w stosunku do poprzedniego analogicznego okresu.

W ciągu dwunastu miesięcy do czerwca 2014 r. produkty z kategorii wyroby czekoladowe przyciągnęły większą wartość kosztów bułgarskich gospodarstw domowych, przeznaczonych do konsumpcji krajowej, w stosunku do poprzedniego analogicznego okresu. Tendencja ta była zarejestrowana w każdym z segmentów tej kategorii - desery czekoladowe, czekolady i cukierki czekoladowe.

Wzrost zarówno pod względem ilości, jak i pod względem wartości bezwzględnej wyniósł około 7%. Oznacza to, że średnie ceny pozostały stabilne. Dodatnia dynamika osiągnięta była ze względu na fakt, że gospodarstwa domowe zaczęły kupować większe ilość wyrobów czekoladowych podczas oddzielnej wizyty w sklepie, przy nie zmniejszającej się częstotliwości zakupów, a nawet częstotliwość była nieco zwiększona.

Jeśli chodzi o konsumpcję w domu, segment deserów czekoladowych miał najmniejszy udział, natomiast odnotował najbardziej znaczący wzrost, mierzony pod względem wartości. Powodem było to, iż przyciągał coraz więcej nabywców. Dodatkowo wzrosła intensywność zakupów zarówno zakupionych ilości podczas oddzielnej wizyty, jak i ich częstotliwość. Desery czekoladowe kupowane były do konsumpcji domowej przez ponad połowę bułgarskich gospodarstw domowych.

Następny według wielkości segment to cukierki czekoladowe. W celu konsumpcji domowej były one kupowane przez 83% wszystkich gospodarstw domowych.

Największym segmentem pozostają czekolady, które znalazły się w około 90% gospodarstw domowych Bułgarii.

W ciągu roku do czerwca 2014 r. handel nowoczesny posiadał udział około 72% pod względem wartości, co stanowi wzrost o 2,5 punkty procentowe w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Logiczny był spadek udziału handlu tradycyjnego. W ciągu roku do czerwca 2013 r. małe sklepy spożywcze posiadały udział kosztów bułgarskich gospodarstw domowych około 27%, a wciągu następnego roku udział ten spadł do 25%.

Wśród nowoczesnych kanałów dystrybucji supermarkety miały największy udział - około 20%. Następnym kanałem dystrybucji były sklepy dyskontowe i mini markety z udziałem na poziomie 17%, za nimi usytuowały się hipermarkety, które przyciągają 16% kosztów bułgarskich gospodarstw domowych.

W ramach marek własnych, które mają około 11% udziału w całym  sektorze FMCG, produkty z kategorii wyroby czekoladowe odnotowuję wysoki 16% udział. Istnieje jednak tendencja kurczenia się liczby gospodarstw domowych, które kupują produkty oznaczone własną marką. W okresie dwunastu miesięcy do czerwca 2014 r. 55,6% bułgarskich gospodarstw domowych kupowało produkty z etykietą marek własnych.  Rok wcześniej udział ten wynosił 56,9%.

Źródło: Regal

Opracowano w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sofii (Https://sofia.trade.gov.pl).




Pliki do pobrania

Rynek wyrobów czekoladowych w Bułgarii
doc | 99.5 KB
Pobierz