.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek kiełbas o krótkiej trwałości w Bułgarii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2015-06-30 16:41:23
analizy rynkowe

Rynek kiełbas o krótkiej trwałości w Bułgarii odnotował spadek pod względem wartości i wielkości.

Rynek kiełbas o krótkiej trwałości w Bułgarii odnotował spadek pod względem wartości i wielkości. Według agencji badań rynku "Nielsen Bułgarii" в окресие 12 miesięcy do marca 2015 r. rynek kiełbas o krótkiej trwałości skurczył się o 4,6% pod względem wartości i o 3% pod względem wielkości. Towarzyszył temu spadek średniej ceny produktów z tej kategorii o 0, 10 BGN za kilogram do 5,79 BGN. Znaczący spadek w porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano pod koniec 2013 r. i na początku 2014 r. W pierwszych miesiącach tego roku tendencja spadkowa pod względem wartości została nieznacznie opanowana, natomiast tendencja spadkowa pod względem wielkości pogłębiła się w porównaniu z analogicznym okresem 2014 r.

Największy segment (parówki) odnotował wzrost pod względem wielkości o prawie jeden pkt. proc. do 40,5% w ciągu rocznego okresu do marca 2015 r. Średnia cena spadła nieznacznie. W najdroższym segmencie – kiełbas zaobserwowano wzrost, ale tylko o pół procenta - do 29%, wraz z niewielkim wzrostem cen. Segment kiełbas wołowych i hamburskich, który miał najniższą cenę średnią, zmniejszył swój udział o półtora pkt. proc. do 30,4%. Podobna była dynamika pod względem wartości .

Bestsellerami były kiełbasy luzem, a ich udział pod względem wielkości stale rośnie. W ciągu rocznego okresu do marca 2015 r. odnotowano wzrost o cztery pkt. proc., osiągając 74,4% udział. Udział pakowanych kiełbas o określonej wadze zmniejszył się. Przy większym segmencie kiełbas w opakowaniach zwykłych, udział zmniejszył się o dwa i pół pkt. proc. do 19%, natomiast udział kiełbas w mniejszych i droższych opakowaniach próżniowych odnotował spadek, który wyniósł niecały jeden pkt. proc. do 6,6%.

Ze wszystkich opakowanych produktów, wzrost odnotowano tylko w sprzedaży opakowań powyżej pół kilograma. Pod względem wielkości wzrost ten wyniósł trzy i pół pkt. proc. do 76,%. Udział w rynku pozostałych segmentów zmniejszył się. Podobną dynamikę odnotowano pod względem wartości. Średnia cena zmniejszyła się we wszystkich segmentach z wyjątkiem najdroższych - 200-250 gr., gdzie odnotowano wzrost o 0,40 BGN do 8,90 BGN za kilogram. Warto zauważyć, że najbardziej preferowanymi opakowaniami nie były te najtańsze. Średnia cena zakupionych produktów na przykład pół kilograma, wyniosła  5,69 BGN za kilogram, podczas gdy ceny za opakowania od 300 do 350 gr. wyniosły 5,42 BGN za kilogram.

Małe sklepy spożywcze stały się najważniejszym kanałem dystrybucji w przypadku kiełbas o krótkiej trwałości. W ciągu rocznego okresu do marca 2015 r. ich udział pod względem wielkości wzrósł o jeden pkt. proc. do 43,8%. Na tle spadku średniej ceny produktów z tej kategorii, w małych sklepach spadła ona zaledwie o 0,50 BGN do 5,89 BGN za kilogram. Miało to wpływ na wzrost o półtora pkt. proc., do 44,2%, udziału sprzedaży pod względem wartości poprzez ten kanał dystrybucji. Wzrost odnotowano również w przypadku dużych sklepów spożywczych - od 40 do 300 m. kw. Wzrost o trzy pkt. proc. Wystąpił zarówno pod względem wielkości jak i wartości, osiągając poziom 35%. Średnia cena w tym kanale dystrybucji spadła o 0,14 BGN do 5,74 BGN za kilogram. Natomiast udział super i hipermarketów spadł o cztery i pół pkt. proc. pod względem wielkości sprzedaży oraz o cztery pkt. proc. pod względem wartości, do 21% w obu kryteriów. Średnia cena była niższa o 0,13 BGN i spadła do 5,76 BGN za kilogram.

Źródło: Regal

Opracowano w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sofii (Https://sofia.trade.gov.pl).