Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek mrożonych produktów w Bułgarii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2015-03-31 20:29:27
analizy rynkowe

Środki, jakie bułgarskie gospodarstwa domowe wydały na zakup mrożonek, zmniejszyły się o 4% w okresie 12 miesięcy do listopada 2014 r., oraz zakupione ilości zmniejszyły się jeszcze bardziej - o 7% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

Środki, jakie bułgarskie gospodarstwa domowe wydały na zakup mrożonek, zmniejszyły się o 4% w okresie 12 miesięcy do listopada 2014 r., oraz zakupione ilości zmniejszyły się jeszcze bardziej - o 7% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

Segmentem z największym wpływem na negatywną tendencję były mrożone warzywa, ponieważ posiadał on największy udział w całkowitej konsumpcji mrożonek - z udziałem 61% pod względem wielkości i 50% pod względem wartości. Wydatki na te produkty spadły o 7%, a ilości zakupione zmniejszyły się o 9%. Z jednej strony spowodowane to było spadkiem liczby klientów (około 30 tys. mniej gospodarstw domowych, w których te produkty były obecne), a z drugiej strony, przez zmniejszenie objętości zakupywanych produktów przez jedne gospodarstwo domowe - z 4 kg w skali roku do 3,7 kg, przy jednoczesnym niewielkim wzroście średniej ceny z 3,04 BGN do 3,10 BGN za kg.

Kolejny znaczący segment dotyczy mrożonych wyrobów piekarniczych. Posiadał on 21% udział pod względem objętości i 24% pod względem wartości. Jednakże, jego udział zmniejszył się zarówno pod względem ilości (o 12%), jak i pod względem wartości (o 10%). Średnia cena w tym przypadku wzrosła o 3%, a liczba kupujących również spada. Zmniejszyła się także średnia ilość zakupionych produktów przez  oddzielnie gospodarstwo domowe z 2,6 kg do 2,4 kg.

Mrożone dania gotowe kontynuowały pozytywną tendencję rozwoju. Ich udział pod względem wartości przewyższył udział mrożonych wyrobów piekarniczych, osiągając 25% poziom oraz 17% pod względem objętości. Produkty z tej kategorii, w przeciwieństwie do poprzednich dwóch segmentów, odnotowały znaczący wzrost – o 10% pod względem objętości i 9% pod względem wartości. Pomimo tych pozytywnych wyników tutaj również odnotowano odpływ kupujących - ok. 240 tys. gospodarstw domowych przestało kupować mrożone dania gotowe. Jednak ta tendencja nie miała wpływu na wyniki dla całego segmentu gotowych mrożonych dań, ponieważ kupujące go gospodarstwa domowe zwiększyły intensywność zakupu z 2,1 kg do 2,5 kg przy utrzymaniu stabilnego poziomu średnich cen - 5,6 BGN/kg.

Mrożone owoce są najmniejszym segmentem ze względu na to, iż nadal są obecne w znikomej części bułgarskich domów. Mimo tego, zarejestrowano tendencję wzrostu częstotliwości zakupu, a w przypadku gdy segment ten przyciągnie więcej gospodarstw domowych, można spodziewać się dużego potencjału rozwoju.

 

Źródło: Regal

Opracowano w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sofii (Https://sofia.trade.gov.pl).




Pliki do pobrania

Rynek mrożonych produktów w Bułgarii
doc | 154 KB
Pobierz