Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek szamponów w Bułgarii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2015-05-29 14:53:18
analizy rynkowe

Sprzedaż szamponów w Bułgarii w ciągu dwunastu miesięcy do lutego 2015 r. kontynuowała dotychczasową tendencję rosnącą pod względem wartości.

Sprzedaż szamponów w Bułgarii w ciągu dwunastu miesięcy do lutego 2015 r. kontynuowała dotychczasową tendencję rosnącą pod względem wartości. Wzrost w tym okresie wyniósł 1,9% przy 0,4% w poprzednim analogicznym okresie. Spowodowane to było wzrostem średniej ceny - łącznie o 1 BGN w ciągu ostatnich dwóch lat, w wyniku którego średnia cena osiągnęła poziom 13,4 BGN za litr w przypadku roku do lutego 2015r. Spadek sprzedaży produktów z tej kategorii pod względem wielkości zmniejszył się do minus 1%, przy minus 4,2% w ciągu analogicznego okresu roku poprzedniego.

Najlepiej sprzedawały się szampony przeznaczone do wykorzystania przez całą rodzinę. Posiadają one niezmienny 88% udział pod względem wielkości sprzedaży i 87% pod względem wartości.

Produkty dla dzieci odnotowały wzrost w ciągu ostatnich dwóch lat, zwiększając swój udział o prawie pkt. proc. pod względem objętości (do 6,5%) oraz o ponad pół pkt. proc. (do 5,9%) pod względem wartości. W tym samym czasie udział specjalistycznych szamponów dla mężczyzn spadł o prawie półtora pkt. proc. pod względem wielkości (do 5,7%) i o prawie dwa pkt. proc. pod względem wartości (do 6,7%).

Udział szamponów przeciwłupieżowych wzrósł pod względem wielkości o pół pkt. proc. w ciągu ostatnich dwóch lat osiągając wynik 19,5% i jednocześnie utrzymał 28,5% udział pod względem wartości. Średnia cena tych produktów wyniosła 19,60 BGN za litr, przy 11,90 BGN za litr w przypadku zwykłych szamponów. W badanym okresie głównie sprzedawały się uniwersalne szampony. W ciągu ostatnich dwóch lat zachowują one swój 47% udział pod względem wielkości i odnotowały nieznaczny wzrost do 45% pod względem wartości.

Większy popyt odnotowano na produkty do włosów uszkodzonych, suchych, cienkich, wrażliwych lub słabych. Ich udział zwiększył się o dwa pkt. proc. zarówno pod względem wielkości (do 33%), jak i pod względem wartości (do 36%). Produkty do włosów przetłuszczających się i do włosów farbowanych straciły udziały w rynku pod względem obu wskaźników. Szampony do włosów farbowanych posiadały 5% udział pod względem wielkości i 6% pod względem wartości. Szampon do włosów przetłuszczających się cieszył się w badanym okresie  większym zainteresowaniem - 12% udziałem w rynku pod względem wielkości i 11% pod względem wartości.

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat widoczna była tendencja do zakupu szamponów wyraźnie w mniejszych opakowaniach. Największy udział pod względem wielkości dalej posiadały opakowania od 300 do 500 ml. Natomiast w ciągu ostatnich dwóch lat ich udział zmniejszył się o trzy pkt. proc. do 52%. O jeden pkt. proc. do 26% zmniejszył się udział szamponów w opakowaniach od 200 do 300 ml. Sprzedaż szampon w najmniejszych opakowaniach – do 200 ml, natomiast wzrosła o dwa pkt. proc., osiągając udział 14%. Opakowania od 500 do 1000 ml również odnotowały wzrost o dwa pkt. proc. ale posiadały zaledwie 5% udział w rynku.

Pod względem wartości, udział w rynku prezentował się następująco: szampony w opakowaniach pomiędzy 200 i 300 ml i 300 do 500 ml posiadały według tego wskaźnika sprzedaży niemal równe udziały. Udział mniejszych opakowań spadł o dwa pkt. proc. (do 35%), a większych – o jeden pkt. proc. (do 34%). Udział najmniejszych opanowań szamponów wzrósł o dwa pkt. proc. do 28%. Warto zauważyć, że ich udział pod względem wartości był dwa razy większy niż pod względem wielkości.  

Źródło: Regal

Opracowano w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sofii (Https://sofia.trade.gov.pl).




Pliki do pobrania

Rynek szamponów w Bułgarii
doc | 292.5 KB
Pobierz