Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Analiza rynku kolejowego w Bułgarii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2015-09-14 18:47:08
analizy rynkowe

Bułgarska sieć kolejowa zajmuje strategiczne miejsce w Europejskim systemie infrastruktury kolejowej. Zgodnie z danymi Bułgarskich Kolei Państwowych na 14.12.2014 r. ogólna długość linii kolejowej wynosiła 6517 km.

Bułgarska sieć kolejowa zajmuje strategiczne miejsce w Europejskim systemie infrastruktury kolejowej.

Zgodnie z danymi Bułgarskich Kolei Państwowych na 14.12.2014 r. ogólna długość linii kolejowej wynosiła 6517 km. Poniżej w tabelce przedstawiono ogólną długość sieci kolejowej w Bułgarii.

Ogólna długość linii kolejowej w Bułgarii

 

Długość linii kolejowych w Bułgarii

Długość (km.)

Normalnotorowe linie   kolejowe (rozstaw szyn 1 435 мм)

            2 907

Szerokotorowe (rozstaw szyn 1 435 мм)

            1 978

Tory łączące

            1 480

Wąskotorowe linie   kolejowe (rozstaw szyn 760 мм)

125

Wąskotorowe tory łączące

 13

Szerokotorowe tory łączące (1 520 мм)

 15

Ogólnie długość (1 435 мм)

            6 517

 

Źródło: dokumentacja Bułgarskich Kolei Państwowych na dzień 14.12.2014 r.

 

Struktura rynku kolejowego

Do roku 2002, Natsionalna Kompaniya „Bulgarski darzhavni zheleznitsi“ EAD (Krajowa Spółka "Bułgarskie Koleje Państwowe" Jednoosobowa Spółka Akcyjna) był największym operatorem kolejowym w kraju, który obsługiwał również główną część infrastruktury kolejowej.

Od 01.01.2002 zgodnie z Ustawą o Krajowej Spółce Kolejowej "Bułgarskie Koleje Państwowe" nastąpił podział na dwie firmy - operatora kolejowego "BDZ" (Bułgarskie Koleje Państwowe) i zarządcę infrastruktury kolejowej –  „Natsionalna kompaniya Zhelezopatna infrastruktura“ (Państwowe Przedsiębiorstwo "Krajowe Przedsiębiorstwo Infrastruktura kolejowa".

Obecnie „Holding BDZ” EAD obejmuje „BDZ-Patnicheski prevozi“  („BDZ-Przewozy pasażerskie“) EOOD i „BDZ-Tovarni prevozi“ EOOD (BDZ-Przewozy towarowe).

Korzystanie z krajowej infrastruktury kolejowej prowadzone odbywa się na podstawie certyfikat bezpieczeństwa wydawanych licencjonowanym przewoźnikom kolejowym posiadających. W Bułgarii działa obecnie 12 przewoźników kolejowych.

 

Informacje na temat podmiotu zarządzającego infrastrukturą kolejową

Zarządcą infrastruktury kolejowej od 2002 roku jest „Natsionalna kompaniya Zhelezopatna infrastruktura“ (Państwowe Przedsiębiorstwo "Krajowe Przedsiębiorstwo Infrastruktura kolejowa".

„Natsionalna kompaniya Zhelezopatna infrastruktura“ (Państwowe Przedsiębiorstwo "Krajowe Przedsiębiorstwo Infrastruktura kolejowa") jest osobą prawną budżetową z siedzibą w Sofii, pojadającą jednostki terytorialne.

 

Informacje na temat przewoźników

W Bułgarii obecnie działa 12 przewoźników kolejowych. „BDZ-Tovarni prevozi“ EOOD (BDZ-Przewozy towarowe) w 2013 roku odnotowało 56% poziom całkowitej wielkości wykonanej pracy w kolejowych przewozach towarowych.

 

Wielkość pracy przewozowej

W 2013r. przetransportowano drogą kolejową 13 429 tys. ton. towarów. Wielkość wykonanej pracy przewozowej wyniosła 3275 mln tkm.

 

Finansowanie infrastruktury kolejowej

Infrastruktura kolejowa jest własnością państwowego przedsiębiorstwa.

 

Projekty kolejowe realizowane przy współpracy z Bankiem Światowym

Zgodnie z podpisanym pod koniec 2010 roku memorandum między rządem Bułgarii i Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy) Bułgarii został przyznany kredyt inwestycyjny o wartości 70 mln. EUR dla „Natsionalna kompaniya Zhelezopatna infrastruktura“ (Państwowe Przedsiębiorstwo "Krajowe Przedsiębiorstwo Infrastruktura kolejowa"). Pożyczka była przeznaczona na modernizację działań na rzecz utrzymania sieci kolejowych i urządzeń.

Również dla „Holding BDZ” EAD został przyznany kredyt o wartości 240 mln EUR do wykorzystania w trzech transzach po 80 mln. EUR. Środki są przeznaczone na reformy w sektorze kolejowym w celu stworzenia nowoczesnego transportu kolejowego.

 

Wykorzystywane fundusze Unii Europejskiej

(wielkość, rodzaj programów)

Republika Bułgarii korzystała ze środków unijnych na modernizację infrastruktury kolejowej w okresie programowania 2007-2013

• Modernizacja stacji kolejowej Septemwri - Płowdiw - części transeuropejskiej sieci kolejowej, całkowity koszt projektu wynosi ok. 322 mln EUR;

• Przebudowa i elektryfikacja linii kolejowej Płowdiw - Svilengrad Korytarze IV i IX, Faza 2: odcinek Parvomay-Svilengrad, całkowity koszt projektu wynosi ok. 178 mln EUR;

• Przebudowa odcinków infrastruktury kolejowej na linii kolejowej Plovdiv – Burgas, całkowity koszt projektu wynosi 304 mln EUR;

• Przebudowa i elektryfikacja linii kolejowej Svilengrad-granica z Turecją, całkowity koszt projektu wynosi ok. 43 mln. EUR

• Opracowanie i wdrożenie Systemu Informacji Geograficznej dla potrzeb GIS dla potrzeb „Natsionalna kompaniya Zhelezopatna infrastruktura“ (Państwowe Przedsiębiorstwo "Krajowe Przedsiębiorstwo Infrastruktura kolejowa"), całkowity koszt projektu wynosi 5,7 mln EUR.

Priorytety na następny okres programowania 2014 - 2020 r.:

• Rozwój infrastruktury kolejowej w ramach podstawowej Transeuropejskiej sieci transportowej

• Rozwój infrastruktury kolejowej w w ramach rozszerzonej Transeuropejskiej sieci transportowej;

• Poprawa intermodalności przewozów osób i ładunków;

• Innowacje w zarządzaniu i usługach - wdrożenie zmodernizowanej infrastruktury zarządzania ruchem, polepszenie bezpieczeństwa transportu.

Przewidywana wartość projektów inwestycyjnych na rozwój infrastruktury kolejowej w okresie programowania 2014-20120 wynosi około 1 mld. EUR.

 

Źródło: Krajowy Instytut Statystyczny w Bułgarii  www.nsi.bg

Ministerstwo Transportu RB https://www.mtitc.government.bg/

Bułgarskie Koleje Państwowe http://www.bdz.bg/bg/

 

Opracowano w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sofii




Pliki do pobrania

Analiza Rynku kolejowego w Bułgarii
pdf | 185.3 KB
Pobierz