Średnia cena produktów z kategorii orzechy wzrosła o 1,30 BGN/kg w ciągu dwunastomiesięcznego okresu do maja 2013 r., a następnie o kolejne prawie 0,90 BGN/Kg w ciągu roku do maja 2014 r., osiągając 10,95 BGN/kg. Średnia cena marek własnych sieci handlowych (11 BGN/kg) była wyższa niż w przypadku marek producentów. Udział marek własnych w tej kategorii wynosi około 7% i nieznacznie spadł w ciągu ostatnich dwóch lat - więcej pod względem wartości niż pod względem wielkości.
Najczęściej kupowane były nasiona słonecznika (średnia cena około 7 BGN/kg) i orzeszki ziemne (9 BGN/kg). Nasiona słonecznika posiadają prawie 50% udział w rynku pod względem wielkości i 30% pod względem wartości. W ciągu ostatnich dwóch lat ich udział zmniejszył się o sześć punktów procentowych w przypadku pierwszego wskaźnika i o trzy punkty procentowe w przypadku drugiego.
Orzeszki ziemne zdołały utrzymać swój 30% udział pod względem wielkości i 26% pod względem wartości.
W wyższym segmencie cenowym faworytem w Bułgarii były migdały (29 BGN/kg) z 4% udziałem pod względem wielkości i 11% pod względem wartości. Za nimi z rosnącym udziałem pozycjonują się orzechy nerkowca (31 BGN/kg) – z udziałem 2,5% pod względem wielkości i 7% pod względem wartości. Mieszanki orzechów niemal podwoiły swój udział w ciągu ostatnich dwóch lat. Kombinacje orzechy/owoce (22 BGN/kg) posiadały 3,4% udział w rynku pod względem wielkości i 7% pod względem wartości, ale mieszanki tylko orzechów (33 BGN/kg) - 3% pod względem wielkości i 4% pod względem wartości.
Najbardziej preferowane były prażone orzechy (10 BGN/kg) - 86% udział w rynku pod względem wielkości i 81% pod względem wartości. Udział natomiast droższych surowych orzechów (20 BGN/kg), wzrósł do 7,5% pod względem wielkości i 13,5% pod względem wartości w ciągu ostatniego okresu badania.
Połowa (51%) sprzedaży pod względem wielkości i 46% pod względem wartości realizowana była w opakowaniach od 100 do 200 gr. Mniejsze opakowania - poniżej lub 100 gr. posiadały 38% udział pod względem wielkości i 43% pod względem wartości. Sprzedaż większych opakowań - między 200 a 500 gr. miała udział w granicach 10%.
Źródło: Regal
Opracowano w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sofii (Https://sofia.trade.gov.pl).
Pliki do pobrania
Rynek orzechów w Bułgarii doc | 130 KB |
Pobierz |