.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek margaryny w Bułgarii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2015-01-08 09:45:12
analizy rynkowe

Tendencja konsumpcji margaryny nie rejestruje wzrostu według danych Nielsen zarówno w przypadku Europy, jak i Bułgarii. Dla obu sytuacja na rynku nie jest prowadzona przez wzrost cen lub zmniejszonej dystrybucji.

Tendencja konsumpcji margaryny nie rejestruje wzrostu według danych Nielsen zarówno w przypadku Europy, jak i Bułgarii. Dla obu sytuacja na rynku nie jest prowadzona przez wzrost cen lub zmniejszonej dystrybucji.

Producenci starają się zrekompensować tą sytuację w branży wprowadzeniem do obrotu różnych innowacji. W minionym dwunastomiesięcznym okresie (sierpień 2013-lipiec 2014) najważniejszym kanałem dystrybucji w tej kategorii pod względem wartości sprzedaży były sklepy spożywcze o powierzchni 41-300 m2, podczas gdy tradycyjny handel realizował największy wolumen sprzedaży pod względem objętości/kilogramów sprzedaży (38%). Nie było widoczne znaczenie polaryzacji trzech typów kanałów sprzedaży, obecność margaryny we wszystkich trzech była niezbędna do dotarcia do konsumentów. Jednocześnie sklepy spożywcze o rozmiarach 41-300m2 to jedyny kanał, który rejestruje coraz większe znaczenie.

Najbardziej popularne opakowanie margaryny jest większe niż 500 g, takie opakowania mają 57% udział pod względem wielkości sprzedaży i połowę wartości sprzedaży. Drugim ważnym opakowaniem jest 250 g, które ma 32% rynku pod względem wielkości sprzedaży i 37% wartości sprzedaży za ostatni rok (sierpień 2013-lipiec 2014).

Ważną kategorią segmentacji rynku jest wysokość zawartości tłuszczu w margarynie, która zaczyna się od niskiej 25%, w wariantach 26% -40%, przez 41% -60% do 60%, w przeciwieństwie do masła o zawartości tłuszczu co najmniej 80%. Najlepiej sprzedające się margaryny mają zawartość tłuszczu od 41 do 60%, nie jest ona ani zbyt niska, ani zbyt kaloryczna, takie margaryny mają 55% rynku pod względem wielkości sprzedaży i 64% wartości za okres 12 miesięcy (sierpień 2013-lipiec 2014).

Opakowania promocyjne odnotowują znaczący wzrost sprzedaży, o +76% pod względem wielkości i  +71% wartości. 5/6 promocyjnych ofert proponuje dodatkową ilość produktu jako bonus, a 1/6 obniżenie ceny. Zwiększonej częstotliwości promocji nie udaje się jednak zmienić tendencji malejącej konsumpcji margaryny.

Bułgarski rynek margaryny nie oferuje różnorodności smaków, którą obserwuje się na innych rynkach europejskich, na przykład margaryny o smaku jogurtu, oliwy z oliwek, solonych, przyprawionych serem lub kwaśną śmietaną. Segment ten stanowi potencjalne pole gry, przy czym w poprzednich okresach, były oferowane ograniczone ilości margaryny o smaku truskawek i jogurtu, które w następstwie zostały wycofane z rynku. W tym roku na rynek bułgarski została wprowadzona po raz pierwszy margaryna o smaku masła, która cieszy się wzrostem sprzedaży.

Spadek konsumpcji margaryny możemy również tłumaczyć malejącą konsumpcji chleba (zgodnie z danymi bułgarskiego Krajowego Instytutu Statystycznego) i rosnącą konsumpcją innych produktów do smarowania.

Źródło: Progressive

Opracowano w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sofii (Https://sofia.trade.gov.pl).