Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Wzrost spożycia wody butelkowanej w Bułgarii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Urszula Seremak | 2016-06-06 14:44:21
analizy rynkowe

Woda butelkowana zarejestrowała wzrost krajowej konsumpcji o 6% jeśli chodzi o wartości sprzedaży w okresie od marca 2015 do lutego 2016 roku w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Wzrost wolumenu wyniósł 4,6%, podczas gdy średnie ceny wzrosły o 1,3%. Od marca 2015 do lutego 2016 butelkowaną wodę chociaż raz zakupiło 71% bułgarskich gospodarstw domowych, co stanowi 1 punkt procentowy więcej niż w poprzednim roku. Na pozytywny wzrost tej kategorii miały wpływ również częstsze zakupy, jak i większa ilość przy jednostkowych zakupach. Średnia ilość wody butelkowanej na jedną bułgarską rodzinę, która kupowała wodę, wyniosła 8 litrów.

Napoje bezalkoholowe

obejmujące napoje gazowane, soki i nektary a także mrożona herbata to kategoria, która zarejestrowała spadek konsumpcji krajowej rocznie. Zmniejszenie odnosi się do wszystkich trzech segmentów. Największe spadki odnotowano w segmencie mrożonej herbaty (- 7%), a następnie soków i nektarów (-3,4%) i napojów (-1,2%). Spadki nastąpiły ze względu na odpływ kupujących te kategorie produktów i zmniejszenie zakupionych litrów podczas jednostkowych zakupów w sklepie.

Napoje gazowane do domu kupiło 86% gospodarstw domowych w kraju, co stanowi spadek o 1 punkt procentowy w odniesieniu do roku poprzedniego. Kategoria soków i nektarów została zarejestrowana przez ¾ bułgarskich gospodarstw domowych, co stanowi spadek o 2 punkty procentowe. Jedna piąta gospodarstw zakupiła mrożoną herbatę do konsumpcji domowej.

Napoje gazowane były kupowane rzadziej w roku do lutego 2016 roku, ale po cenie wyższej o 6,7%. Soki i nektary zarejestrowały spadek cen o 0,7%. Mrożona herbata rejestruje odpływ kupujących, ale ci, którzy w dalszym ciągu kupowali tę kategorię produktu w mniejszych ilościach i po cenie wyższej o 4%.

Miejsca zakupu

zakup wody i napojów bezalkoholowych odbywa się w tych samych miejscach. Głównie w małych sklepach spożywczych, obsługiwanych przez kasjera. Udział tego typu obiektów w sprzedaży wody butelkowanej wynosi 34% i nie uległa zmianie w stosunku do poprzedniego roku. W napojach bezalkoholowych znaczenie tradycyjnych sklepów wynosi 38%, co oznacza wzrost o 3 punkty procentowe.

Hipermarkety sprzedają 18% spośród zakupów wody i zwiększają swój udział o 1 punkt procentowy w porównaniu z poprzednim okresem analizowanym. Znaczenie tego kanału dystrybucji w napojach wynosi 12%, czyli o 2 punkty procentowe mniej w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Udział minimarketów pozostaje stała w obu okresach - w wodzie butelkowanej jest to 17%, natomiast dla napojów bezalkoholowych - 21%.

W supermarketach realizowanych jest 15% sprzedaży wody i 16% napojów bezalkoholowych.

Sieci discountowe zmniejszają swoje znaczenie w sprzedaży o o 1 punkt procentowy dla obu kategoriach. W okresie od marca 2015 do lutego 2016 12% zakupów butelkowanej wody i 11% tych napojów bezalkoholowych były realizowane w tego typu sklepach.

Produkty pod własną marką

odnotowano wzrost butelkowanej wody i spadek w napojach. W minionym roku udział ten w kategorii wody wyniósł 21% wielkości, a w bieżących wzrasta do 22%. Głównym czynnikiem wzrostu jest większa ilość kupowana podczas jednostkowego zakupu. Dla przykładu jeśli w poprzednim roku jednorazowo kupowano 8,8 litra wody butelkowanej pod własną marką sieci, to obecna ilość wynosi prawie 10 litrów.

Udział marek własnych w napojach bezalkoholowych spadła jeśli chodzi o ilość z 18% do 13% w analizowanym okresie. Spadek jest spowodowany rzadszymi zakupami, mniejszymi ilościami, jak i mniejszą ilością kupujących.

Woda butelkowana jest zdominowana prawie całkowicie przez bułgarskich producentów, podczas gdy więcej niż połowa wielkości zakupu napojów bezalkoholowych podchodziły od zagranicznych producentów. Największa obecność międzynarodowych podmiotów jest w segmencie herbaty mrożonej, w którym 67% zakupów pochodziło od zagranicznych marek. Ich udział w kategorii soki i nektary wyniósł 43% a napojów bezalkoholowych - 55%.

Źródło: analiza sektorowa tygodnika Capital

Opracowano w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sofii https://bulgaria.trade.gov.pl/bg